19-11-12

Ergo

Heb een fijn gesprek met de ergotherapeute gehad vanmorgen, een bemoedigend gesprek eigenlijk.
Ze ziet veel potentieel bij Natalie, wil nog één en ander uitproberen tijdens haar verblijf daar.
Ze kiest resoluut voor leren "typen" in dit stadium, en het schrijven volgens de algemeen gekende manier te laten voor wat het is.

Leren schrijven is volgen haar het moeilijkste proces dat er bestaat, en vraagt neurologische rijping die bij vele kinderen vaak pas tegen hun 8ste volledig gevormd is. Bij kinderen met CP (hersenletstel dus), komt die neurologische rijping er vaak niet helemaal, wat maakt dat ze - ondanks cognitieve vaardigheden - vaak nooit tot het "vloeiende" schrijven zullen komen. Maar dat betekent niet dat ze niet tot functioneel schrijven kunnen komen.
Wat eigenlijk voldoende is in onze huidige digitale wereld.

Ook bij Natalie wil ze de methode "schrijven met een smile" uitproberen, gebaseerd op 'handwriting without tears" Ik ben natuurlijk meteen gaan googlen wat dit is!
Lusjes en draairichtingen - waar ze in de kleuterschool zo veel nadruk op leggen - wordt hierbij vermeden omdat net dit niet lukt bij neurologische aandoeningen. Ze leren "letters" aan door middel van verbale geheugensteuntjes. Zo wordt de B bijvoorbeeld gevormd door 1 lange stok met 2 bogen langs rechts. Heel interessant !!!! Als ik dan nog lees op de website over het combineren van deze techniek met mindfulness, ben ik natuurlijk helemaal verkocht om me erin te verdiepen.

De cijfers leren schrijven volgens deze methode, dat is de doelstelling die we afgesproken hebben. Want indien dat de komende weken aangeleerd wordt, kan Natalie het "rekenen" oefenen zoals de klasgenootjes dit doen, op papier dus.
Toch fantastisch, beroep kunnen doen op zo 'n ervaren mensen met zulk een grote bereidwilligheid.

Oh ja, er was nog een mijlpaal zondag: Natalie had zelf haar naam op de tekening van de Sint geschreven. Gelukkig is die tekening eigenlijk dus voor mij !!

De commentaren zijn gesloten.