07-01-13

Eerste schooldag ...

Zo voelt het vandaag, alsof ik mijn 2,5 jarige kleuter voor het eerst naar school laat gaan: het enthousiasme bij de kleuter, de kriebels bij de mama en eens thuis heel de tijd je afvragen "hoe zou het ermee zijn ?".

Niet dat ik twijfel aan deze beslissing. Neen, terug naar haar klasje gaan is net wat Natalie nodig heeft. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk. Ze heeft het zoo gemist.

Maar vanzelfsprekend zal het niet zijn voor haar. Want een gewone dag is voor haar veel intensiever dan voor eendert welk ander kind. Naast het concentreren in de klas - wat niet evident als je 9 weken individueel onderwijs gehad hebt - moet zij ook nog eens 2u in haar staapparaat, 1u posturen, 30min. buiklig en 1u kine per dag afwerken. Waar zal ze in godsnaam al die energie vandaan halen?

Deze middag merkte ik het al aan haar. De drive om ook nog thuis voor school te werken - terwijl Katrien aan 't zwemmen was - ontbrak volledig. Het heeft moeite gekost om haar in gang te krijgen, met de nodige traantjes zelfs. Maar eens ze zich herpakt had, zette ze flink door. Zowel de sommetjes werden gemaakt - waarbij ze zelf via de nieuwe methode de cijfertjes schrijft - als het nieuwe woordje bos en bijhorende werkblaadjes werden afgewerkt. 

Benieuwd hoe de andere 2 de eerste dag terug ervaren hebben. Het ritme terug vinden na een zalig ontspannen vakantie waarbij niks moet en elke dag begon met lang uitslapen  ... 
Vermoeiend, toch?

De commentaren zijn gesloten.